Recept på smaskig champinjonpaj

Har fått förfrågan på receptet på den mumsiga pajen vi gjorde i förrgår. Den är verkligen superlätt att göra och jag har fått receptet av min mamma en gång i tiden:


Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g smör
2-3 msk kallt vatten

Mät upp mjölet, lägg i kylskåpskallt smör i små bitar. Finfördela fettet i mjölet, tillsätt sedan vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Degen behöver ej stå kallt då den ska tryckas ut i botten på pajformen.

Förgrädda i mitten av ugnen på 225 grader ca 15 min, låt sedan svalna.

Fyllning:
1 st Boursin vitlöksost (vill man ha den härligt krämig går det bra att ta två!)
ca 200 gr champinjoner (jag tar alltid mer för jag älskar svamp!)
Matlagningsgrädde
ca 100 gr tunt skivad skinka, skivad i små bitar/fyrkanter
Riven ost

Börja med att skiva champinjonerna och steka de i stekpannan, tillsätt matlagningsgrädde och gör som "stuvning", salta och peppra. Ställ åt sidan.
Bred ut Boursin-osten på det förgräddade pajskalet, strö över skinkan. Häll över champinjonstuvningen och till sist den rivna osten ovanpå. In i mitten av ugnen igen, den är färdig när osten har smält och fått lite färg. Servera med en krispigt god sallad och lite olivolja.



SMAKLIG MÅLTID! ♥

Kommentarer
Postat av: MalinM

TACK! Det var snabbt! Så snäll du är!



Duktig du är på layout och sådant också. Förstår inte varför alla kan sån't där utom jag!!? =D kliarmigihuvudet

2008-11-04 @ 11:24:05
Postat av: Tilde - Booble

MalinM - Äsch det är inte så svårt som det ser ut, och jag gör verkligen inget avancerat! Men tack ändå ;-)

Postat av: SARA - MISSCUPCAKE

åh, vad gott det lät!

måste jag prova någon gång :)

2008-11-04 @ 15:48:47
URL: http://smithersmorrison.blogg.se/
Postat av: Nillalala

Vilken smarrig paj, den ska jag prova... undrar om det passar att byta ut champinjonerna mot kantareller!?

2008-11-04 @ 15:56:33
Postat av: Camilla

ååå mums ska jag också testa!!!

2008-11-10 @ 20:23:22
URL: http://shoppinggalenmamma.blogg.se/
Postat av: Annie

Jag tycker att du har en riktigt nice sida! Har du ork så slå även ett öga på min :).

2012-03-18 @ 20:32:03
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback